Eind december 2023 is de Vereniging Netwerken Palliatieve Zorg (VNPZ) opgericht om de belangen van de 63 aangesloten Netwerken Palliatieve Zorg in Nederland te vertegenwoordigen aan de landelijke tafels. Daarnaast wil zij haar leden op de hoogte houden van landelijke en (boven-)regionale ontwikkelingen en onderlinge uitwisseling van kennis en expertise tussen netwerken bevorderen. Het bestuur van de vereniging draagt de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de VNPZ en wordt beleidsvoorbereidend, secretarieel en administratief ondersteund door de bestuurssecretaris.
In 2024 heeft de Algemene Ledenvergadering van VNPZ drie bestuursleden en een voorzitter benoemd. In verband met het vertrek van een van de bestuursleden is VNPZ op zoek naar een nieuw enthousiast bestuurslid. Gezien de samenstelling van het huidige bestuur gaat de voorkeur uit naar iemand uit het bestuur van een Netwerk Palliatieve Zorg of met andere bestuurlijke betrokkenheid bij palliatieve zorg.
De functie
De bestuursleden behartigen de belangen van de leden van de VNPZ bij de partners en aan landelijke overlegtafels. Zij sluiten aan in bestuursvergaderingen en algemene ledenvergaderingen. Er kan in het bestuur worden besloten tot verdeling van portefeuilles en rollen passend bij de kennis en deskundigheid van de verschillende bestuursleden. Zij zullen in hun taken ondersteund worden door de bestuurssecretaris, door bureaus en door diverse leden die in verschillende commissies thema’s en onderwerpen zullen voorbereiden en uitdiepen.
Wat verwachten we van VNPZ-bestuursleden en wat bieden we hun?
- Het netwerk van het kandidaat-bestuurslid is aangesloten als lid van de VNPZ. Indien kandidaat niet is aangesloten bij een Netwerk Palliatieve Zorg, dan licht de kandidaat in de profielschets diens betrokkenheid bij palliatieve zorg in Nederland en bij de VNPZ nader toe.
- Bij voorkeur tenminste 1 jaar ervaring als netwerkcoördinator of als bestuurslid.
- Voldoende beschikbare tijd voor de bestuursactiviteiten.
- Betrokkenheid bij landelijke onderwerpen omtrent palliatieve zorg, het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II (NPPZII) en/of de Netwerken Palliatieve Zorg.
- Kennis van het ontstaan van de VNPZ.
- Inschrijving in de Kamer van Koophandel als bestuurslid van de vereniging.
- Actief meedenken en meewerken om de belangen van de Netwerken Palliatieve Zorg zo goed mogelijk te behartigen. Acties en werkzaamheden die hieruit voortvloeien worden verdeeld onder de bestuursleden.
- Aanwezigheid op bestuursvergaderingen, 2x per maand gedurende 1,5 uur online en circa 4x per jaar fysiek in het midden van het land.
- Incidentele aanwezigheid op extra vergaderingen of bijeenkomsten met stakeholders.
- Bereidheid tot participatie in landelijke overleggen of bijeenkomsten waar VNPZ vertegenwoordigd dient te zijn; deze bijeenkomsten worden verdeeld onder de bestuursleden. Er wordt gestreefd naar diversiteit in de bestuurssamenstelling en geografische (regionale) spreiding van de bestuursleden.
De tijdsinvestering van de bestuursleden vraagt gemiddeld 4 tot 8 uur per week, bij voorkeur met een hoge mate van flexibiliteit. De benoeming vindt plaats voor een termijn van maximaal 4 jaar, met de mogelijkheid tot herbenoeming voor nog één periode. Daarbij wordt in een evenwichtig rooster van aftreden voorzien. Voor de te besteden tijd wordt in een redelijke vacatiegeldenregeling voorzien. Reis- en onkosten voor activiteiten van VNPZ worden vergoed conform de vastgestelde vergoeding. Onze voorwaarden zijn conform Wet Normering uit Publieke Middelen Gefinancierde Beloning Topfunctionarissen (WNT).
Format sollicitatie bestuurslid VNPZ
- Kandidaten worden uitgenodigd om haar/zijn kandidatuur toe te lichten op één A4 in PDF-formaat. Deze sollicitatie betreft een profielschets met hierin antwoorden en toelichting op de volgende drie vragen:
- Wie ben ik? (+ foto)
- Hoe kijk ik naar de VNPZ (intern en extern)?
- Wat heb ik de vereniging te bieden?
- Beantwoording van en toelichting op deze drie vragen doet de kandidaat met daarbij steeds de leden van de vereniging in het vizier.
Selectieprocedure en Reacties
U kunt uw belangstelling voor deze mooie en uitdagende functie kenbaar maken door het mailen van uw toelichting met uitgewerkte profielschets naar de bestuurssecretaris op bestuur@vnpz.nl. Voor vragen en inlichtingen kunt u contact met opnemen met de voorzitter dhr. Herbert van Petersen via telefoonnummer: 06-22298292 (bij voorkeur op vrijdagen). De uiterste inzenddatum voor uw reactie is gesteld op donderdag 14 augustus 2025.
Tijdig ontvangen profielschetsen worden per e-mail onder de Netwerken Palliatieve Zorg verspreid en via een Kiescommissie aan de VNPZ-leden ter stemming voorgelegd. Gesprekken vinden fysiek plaats in Utrecht op 26, 28 of 29 augustus 2025. De verkiezing en benoeming wordt op de online Algemene Ledenvergadering van 16 september 2025 gehouden.
